به التهاب لوله های نایچه یا به اصطلاح برونش، برونشیت گفته میشود. به عبارتی برونشیت تورم غشای مسیر عبور ومرور هوا میان بینی وشش ها را برونشیت میگویند اشخاصی که به بیماری برونشیت مبتلا میشوند میزان اکسیژن کمتری وارد ریه های خود میکنند و میزان خلط در قسمت مجاری تنفسی بیشتر میشود.

برونشیت حاد چیست؟
برونشیت حاد بیماری کوتاه مدتی است که میتواند ازیک سرماخوردگی یا عفونت ویروسی یا باکتریایی شروع شود که علائم آن شامل سرفه های خلط دار است که این خلطها به رنگهای سبز رنگ یا شفاف وسفید رنگ مشاهده میشود وهمچنین ممکن است باعث درد در قسمت قفسه سینه شود و تنگی نفس را به همراه داشته باشد. برونشیت حاد میتواند مشکلاتی درفعالیت های روزمره و یا حتی مختل شدن خواب ایجاد کند. طول دوره درمان معمولا بیشتر از ۴هفته نخواهد بود ولی ممکن است بر اثر درمان نشدن فرد دچار عفونت باکتریایی بشود و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

همچنین بخوانید: 

درمان‌های خانگی درد قاعدگی؛ راهکار‌های مؤثر

چطور زگیل های تناسلی خود را درمان کنیم

چه زمانی باید با عقب افتادن پریود نگران شویم؟

برونشیت مزمن چیست؟
برونشیت مزمن به دلیل سرفه های خلط دار و پی درپی دربیمار ایجاد میشود و باعث عفونی شدن دستگاه تنفسی میشود وباعث صدمه رساندن به لوله های برنش میشود. یکی از علتهای مهم برونشیت مزمن کشیدن سیگار و دود تنباکو است. البته بیمارانی که به صورت پی درپی به برونشیت حاد مبتلا میشوند هم مستعد ابتلا به برونشیت مزمن هستند.دربرونشیت مزمن ترشح موکوس درمجاری هوایی بزرگ افزایش میابد.
از علل ایجاد برونشیت میتوان به عفونتهای ویروسی و آلرژی هم اشاره کرد درصورتی که کشیدن سیگار و آلودگی هوا و عفونت های باکتریایی هم از اهمیت زیادی در ایجاد برونشیت برخوردار است

نشانه های عمومی برونشیت
سرفه خلط دار
نفس تنگی
خس خس سینه
آبریزش از بینی
احساس درد و سوزش در سینه


به طور کلی افرادی هستند که بیشتر درمعرض ابتلا به برونشیت قرار میگیرند که عبارت است از:

اشخاصی که دخانیات مصرف میکنند یا درمعرض دود سیگار و قلیان هستند
اشخاص مسن و اطفال
اشخاصی که بیماری رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری دارند
اشخاصی که در معرض بخارات شیمیایی و سمی درمحیط کار خود هستند
اشخاصی که در کلان شهرها زندگی میکنند و در معرض آلودگی هوا قرار دارند
به طور کلی و بنا به توصیه پزشکان باید سرفه را جدی گرفت چون در دراز مدت ممکن است عوارض خطر آفرینی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال سرفه های خلط دار شدید و مزمن ممکن است باعث ایجاد خونریزی درقسمت صورت و سر بشود وحتی حملات سرفه به دلیل اینکه فشار به داخل قفسه سینه را بیشتر میکند میتواند منجر به ایست قلبی و مرگ بشود.

منبع: bionoricair