۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

خواص عـدس

خواص عدس:

۱- عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می باشد. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است. بعبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می باشد.

۲- عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند.

۳- عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که مقدار پروتئین موجود در ۱۵گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است.

۴- عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون از جمله ویتامین B و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است.

۵- عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول‌اند که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کنند بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند.

۶- عدسها همچنین حاوی ۶ ماده معدنی مهم، ۲ ویتامین B و همچنین پروتئین بدون، چربی می‌باشند.

۷ـ عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است.

  • زهره رستمی
  • يكشنبه ۳۱ شهریور ۹۸

8 خاصیت عجیب خوردن پیاز

 پیاز از گذشته ماده‌ی غذایی پرطرفداری بوده. در حقیقت اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد پیاز برای مصریان باستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آن‌ها این ماده‌ی غذایی را به خاطر ساختار لایه لایه اش که شکلی متمرکز دارد، نمادی از جاودانگی می‌دانستند. البته نمی‌توانیم به شما قول دهیم که با خوردن پیاز به زندگی جاودانه دست پیدا خواهید کرد، اما به شما اطمینان می‌دهیم که مصرف این ماده‌ی غذایی کیفیت زندگی شما را بالا خواهد برد.

پیاز سرشار از مواد مغذی است از جمله مقادیر زیادی پروتئین و فیبر و همچنین ویتامین C، سلنیوم، فولات و آنتی اکسیدان‌های مختلف. حتی خاصیت اشک آوری پیاز در واقع از ترکیبات سولفوریک موجود در آن نشأت می‌گیرد که همین ترکیبات برای بدن بسیار مفید هستند. در حقیقت با مصرف روزانه پیاز لطف زیادی به بدن خود خواهید کرد.

8 خاصیت عجیب خوردن پیاز

  • زهره رستمی
  • يكشنبه ۲۴ شهریور ۹۸

راههای تشخیص بیماری دیابت

علائم و نشانه های دیابت نوع ۱ در بدن

گرسنگی شدید و افزایش اشتها

تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی

مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که بر اساس گزارشات میزان آن در دخترها شایع تر از پسرهاست.

تاری دیداز دست دادن هوشیاری 

  • زهره رستمی
  • پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸

سردرد سمت چپ وقتی جدی است

سردرد سمت چپ سر

داشتن سردردی که قسمت چپ مغز را تحت تاثیر قرار دهد و علت آن نا معلوم باشد، می تواند هشدار دهنده باشد، دانستن انواع سردرد که باعث درد در سمت چپ می شود دردی را توضیح می دهد و به فرد کمک می کند تا درمان درست را انجام دهد، تقریباً 50 درصد بزرگسالان در سراسر جهان از سردرد رنج می برند، اغلب آن ها به عنوان سردرد های اولیه شناخته می شوند ، چون جراحت اساسی و یا شرایط خاصی وجود ندارد، تنها یک بخش کوچک از سردرد به خاطر یک چیز جدی تر به وجود خواهد آمد، مهم است که تفاوت بین نشانه های سردرد اولیه و شرایط جدی تر را بدانید، این بخش از سلامت نمناک به بررسی نشانه ها، علل، و درمان ها برای انواع سردرد در سمت چپ می پردازد.درد سمت چپ سر

درد سمت چپ سر

آیا این دلیل نگرانی است؟

شما ممکن است درد را از سردرد در یک یا هر دو طرف سرتان احساس کنید، سردرد به کندی و یا به طور ناگهانی رخ می دهد، ممکن است احساس درد تیز و یا ضربان داشته باشد، گاهی اوقات درد به گردن، دندان ها و یا پشت چشم ها منتقل می شود ، درد سردرد معمولاً در عرض چند ساعت فروکش می کند و دلیلی برای نگرانی نیست، اما درد شدید در یک طرف سر یا دردی که از بین نمی رود، می تواند نشانه چیزی جدی تر باشد، به مطالعه خود ادامه دهید تا یاد بگیرید که چه چیزی باعث سردرد در سمت چپ می شود و چه موقع باید به پزشک خود مراجعه کنید.

برخی سر دردهای اولیه ممکن است باعث درد فقط در سمت چپ شوند.

اغلب دلایل رایج جدی نیستند و درمانشان ساده هستند.

درک علل و نشانه های سردردهای اولیه که ممکن است باعث ایجاد درد در سمت چپ شوند، می توانند به متمایز کردن آن ها از شرایط جدی تر کمک کنند.

  

پیشگیری از سردرد

سردرد سمت چپ سر

  • زهره رستمی
  • چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸

فواید زیره سبز

زیره گیاهی است یکساله کوچک و علفی که ارتفاع آن 60 سانتیمتر است ریشه آن دراز و باریک به رنگ سفید، ساقه آن راست و برگهایش به شکل نوار باریک و نخی شکل و به رنگ سبز می­باشد.

گلهای زیره سفید یا صورتی بصورت چتری در انتهای ساقه ظاهر می­شود. این گیاه بطور وحشی در مناطق مدیترانه می­روید. زیره به رنگ­های زرد تیره، سبز و خاکستری وجود دارد.

Image result for ‫زیره سبز‬‎

نام علمی  Cuminum cyminum

  • زهره رستمی
  • يكشنبه ۱۷ شهریور ۹۸

انواع داروهای سردرد و عوارض آن ها

انواع داروهای سر درد و عوارض آنها

سردرد از مشکلاتی است که حداقل همگی یک بار آن را تجربه کرده ایم. درد نسبتا شدیدی که به علت های مختلفی ایجاد می شود. معمولا عادت کرده ایم در مواقعی که سردرد به سراغمان می آید به داروهای مسکنی همچون نوافن و ژلوفن رجوع کنیم.دارو سردرد

دارو سردرد

این داروها اگر به طور طولانی مدت استفاده شوند قطعا عوارض خاصی برای فرد مصرف کننده به وجود می آورند. در صورتیکه منشا سردرد بیماری میگرن باشد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از داروهای درمان کننده سردرد که به قرص سردرد معروف هستند را خواهیم پرداخت و با عوارض احتمالی هر کدام آشنا می شویم.

داروهای سردرد

  • زهره رستمی
  • يكشنبه ۱۷ شهریور ۹۸

از خواص کامل آجیل بهره مند شوید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که مصرف روزانه آجیل می تواند خیلی از بیماری ها را در شما رفع کند خوردن آجیل، درمانی عالیست برای بیخوابی و دیابت و … .

 

  • زهره رستمی
  • شنبه ۱۶ شهریور ۹۸

باید ها و نبایدها برای خانم هایی که کیست تخمدان دارند

کیست تخمدان چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟

کیست تخمدان یکی از رایج ترین انواع تومور در زنان است. گزارش شده است که کیست تخمدان حدود 80٪ تومور های سرطانی را تشکیل می دهد. کیست های تخمدانی کیست هایی هستند که حاوی مایع می باشند ، این کیست ها در داخل تخمدان های زن رشد می کند.کیست تخمدان

کیست تخمدان

این کیست ها ممکن است ارگانیسم های جدیدی باشند که با سندرم تخمدان های طبیعی متفاوت هستند، یا آنها مایع هایی هستند که کیست در تخمدان ایجاد می کنند. کیست تخمدان می تواند از بافت تخمدان یا از بافت های دیگر اندام های بدن ایجاد شود. اندازه این کیست ها از چند میلی متر تا چند سانتیمتر است، اما از 7 سانتی متر بیشتر نیست.

کیست تخمدان

  • زهره رستمی
  • چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸

رژیم غذایی توصیه شده برای افراد دیابتی

رژیم غذایی افراد دیابتی

رژیم غذایی مناسب به افراد دیابتی کمک زیادی میکند, آن ها با تغذیه مناسب میتوانند میزان تزریق انسولین را کاهش دهند.افراد دیابتی

افراد دیابتی

رژیم غذایی و ورزش در کنار یکدیگر، می توانند به افراد دیابتی کمک کرده تا میزان نیاز آن ها به مصرف قرص یا تزریق انسولین کاهش یابد.

افراد دیابتی

تغذیه افراد دیابتی

  • زهره رستمی
  • چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸

بالا رفتن وزن در زمان پریودی از چیه ؟

افزایش وزن در دوران قاعدگی و پریودی 

کاملا طبیعی است که یک خانم در چرخه قائدگی خود دچار افزایش وزن شود، این یک مشکل برای تمام زنان در سراسر جهان است، همچنین گاهی اوقات علائم PMS نیز در طول تغییرات هورمونی دیده می شود که باعث افزایش وزن می گردد، در این دوره ممکن است مشکلاتی مثل بی خوابی، کمردرد، گرفتگی عضلات، نفخ و اضافه وزن یک بار در ماه و آن هم در دوران قاعدگی رخ بدهد، خوشبختانه این علائم معمولا موقتی هستند، مواردی هستند که در طول پریودی باعث اضافه وزن در فرد می شود. افزایش وزن قاعدگی

افزایش وزن قاعدگی

چه عواملی در اضافه وزن فرد در دوران پریود تاثیرگزار است؟

دلایل مختلفی برای اضافه وزن در دوران قاعدگی وجود دارد، این دلایل نگران کننده نیستند اما بسیاری از خانم ها در مورد اضافه شدن وزنشان احساس نگرانی و اضطراب می کنند، بعضی از دلایل شایع برای اضافه وزن در طول قاعدگی یا قبل از آن ممکن است که شامل مواردی باشد که در این بخش ورزش و تناسب اندام نمناک اشاره خواهیم داشت: 

1 - کاهش سطح منیزیم

دقیقا قبل از قاعدگی، سطح منیزیم ناگهان افت می کند، این اتفاق باعث کاهش انسولین می شود، بنابراین میل فرد به مصرف قند بالا می رود، این مسئله باعث می شود که به غذاهای قند دار و شیرین رو بیاوریم که باعث افزایش وزن در دوران پریود می شود.

2- نگهداری آب

جذب آب در بدن از منابع مختلفی صورت می گیرد و در زمان پریود در بافت بدن ذخیره می شود، که به این پدیده ورم نیز می گویند، این تاثیرات بر روی بدن به علت آزاد شدن هورمون ها در زمان پریود در بدن می باشد و در نهایت این اتفاق باعث نفخ نیز می شود، بعضی از خانم ها مواردی مثل تغییرات در شکم را تجربه می کنند که ممکن است به دلیل نگهداری آب در بدن باشد، دلیل اصلی این اتفاقات می تواند کاهش پروژسترون نیز اشد.

  • زهره رستمی
  • سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸