برای سلامتی قلب و عروق، بهبود سلامت روانی، کمک به افزایش انرژی و ایمنی، پیش گیری از کم خونی، جلوگیری از زخم معده، و تسکین بیماری صبحگاهی و همچنین جلوگیری از دیابت و کوری موز بخورید.موز فواید زیادی دارد که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره می کنیم.


در هر صد گرم موز به میزان زیر مواد معدنی و انرژی موجود است:
انرژی 100 کالری
آب 70 گرم
پروتئین 8 گرم
چربی 2 گرم
قند 6/5 گرم
کلسیم 8 میلی گرم
فسفر 25 میلی گرم
آهن 7 میلی گرم
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 370 میلی گرم
ویتامین A صدونود واحد
ویتامینB1 پنج میلی گرم
ویتامین B2 شش میلی گرم
ویتامینB3 هفت میلی گرم
ویتامین C ده میلی گرم

 

فواید فوق العاده موز برای بدن


بهبود خواب 

این هم به خاطر تریپتوفان ماده تشکیل دهنده ملاتونین است، که آرامش را افزایش می دهد و به منظم کردن خواب کمک می کند.مصرف منظم موز به تجربه خواب بهتر کمک می کند. این میوه حاوی تریپتوفان است که ترشح ملاتونین را تحریک می کند. بدن انسان از ملاتونین به یک عنوان یک سیگنال برای آرامش و به خواب رفتن استفاده می کند. سطوح عادی ملاتونین در بدن انسان کسب آرامش و تنظیم خواب را بهبود می بخشد.

 نفخ کم تر

نفخ شکم احساس بدی به فرد می دهد. موز در برابر گاز و نگهداری آب مبارزه می کند. مطالعه اخیر نشان داد زنانی که دو بار در روز به عنوان پیش غذا موز مصرف می کنند، نفخ شکم را به میزان 50 درصد کاهش می دهند. این میوه باکتری مبارز را در شکم افزایش می دهد و منبع خوبی از پتاسیم است که می تواند حفظ مایعات را کاهش دهد.
 
چربی سوزی 
موز دارای 12 میلی گرم کولین choline است، یک ویتامین B از بین برنده چربی که مستقیما روی ژن هایی که باعث ذخیره چربی در شکم می شوند، تاثیر می گذارد. ( یکی از دلایل بزرگ شدن شکم افرادی که مشروب زیادی می نوشند این است که الکل باعث آلوده شدن کولین شده و درنتیجه سب افزایش وزن اطراف کبد می شود. ) این ویتامین را می توانید در گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و خربزه پیدا کنید.
 
کاهش استرس و اضطراب 
به گفته بیجورک Bjork: موز علاوه بر ویتامین B9 که تقویت کننده خلق و خو است، حاوی تریپتوفان tryptophan است، " یک پیش ماده برای ساخت سروتونین" و سروتونین می تواند مهم ترین ماده شیمیایی مغز باشد چون خاصیت ضد افسردگی طبیعی داشته و می تواند اضطراب و بی خوابی را درمان کند. همینطور سایر مشکلات احساسی مانند خستگی، تحریک پذیری، بی قراری، عصبانیت و خشونت را هم می تواند کاهش دهد. همچنین موز دارای نوراپی نفرین norepinephrine است که عکس العمل های " جنگ و گریز " ما را تنظیم می کند و باعث تنظیم استرس می شود. موز یک خوراکی واقعی و طبیعی برای بهبود خلق مثبت و کمک به جلوگیری از افسردگی است. خوبی اش به این است که برای مصرف آن نیاز به نسخه نداریم. ( می توانید پوره موز را در آبی که برای سم زدایی استفاده می کنید، اضافه کرده و با خیال راحت نوش جان کنید. )
 
کاهش سطح کلسترول بد 
اگر اخیرا مصرف غذاهای چرب و فسد فودتان بالا رفته احتمال این که چربی ترانس بالایی مصرف کرده باشید هست – نوعی چربی که باعث بالا رفتن سطح کلسترول بد LDL می شود. قبل از این که کارتان به مصرف لیپیتور Lipitor (داروی چربی خون)بکشد، یک عدد موز بخورید.با توجه به مطالعه ای که در مجله تغذیه انجام شده است، موز حاوی فیتو استرول ها phytosterols است که این ترکیبات اثر کاهنده روی کلسترول بد LDL خون دارند. به گفته بیجورک: علاوه بر این موز حاوی ویتامین B6 است که تقریبا برای همه چیز مفید است- سلامت قلب، سلامت دستگاه ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سیستم عصبی.
 
افزایش انرژی 
حتما دلیلی وجود دارد که دوندگان ماراتن قبل و بعد و در حین دویدن موز مصرف می کنند: موز سرشار از گلوکز است، بهترین و راحت ترین قند قابل هضم که انرژی بهینه برای دویدن، پاورلیفتینگ (وزنه برداری) و دوچرخه سواری را تامین می کند. خوردن یک عدد موز بعد از تمرین کمک می کند تا به سرعت انرژی ای که با عرق ریختن در حین تمرین سنگین تخلیه شده است، جایگزین شود.
 
نبرد با سرطان 
دلفینیدین Delphinidin یکی از آنتی اکسیدان های مجود در موز است که دارای خواص ضد تومور است. یک مطالعه در سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی نشان داده است که استفاده از دلفینیدین تغلیظ شده باعث مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی معده می شود. ضمن این که کنترل وزن هم در کاهش ریسک ابتلا به سرطان موثر است.
 
کاهش فشار خون 
براساس گزارش سازمان جهانی غذا و دارو FDA" ترکیب سدیم پایین و پتاسیم بالا با کاهش سطح فشار خون و کاهش فراوانی سکته مغزی در افراد و جمعیت ها همراه است. خوب حالا چه حدسی می زنید؟ موز پتاسیم بالا و سدیم پایینی دارد، این میوه به طور رسمی توسط سازمان جهانی غذا و دارو FDA به عنوان کاهش دهنده فشار خون و محافظت کننده در برابر حمله قلبی و سکته مغزی شناخته شده است.
 

بهبود بینایی 

موز حاوی ویتامین آ و ث و هر دو آنتی اکسیدان ها هستند و مواد مغذی سالم برای پوست و چشم دارند. آن ها همچنین بتاکاراتوئن، آنتی اکسیدان دارند که می تواند به محافظت از سلول ها و ترمیم آسیب در سطح سلولی کمک کند. هم چنین موز نیز شامل مواد مغذی دیگر مثل ویتامین ایی و لوتئین است که هر دو برای سلامت چشم مناسب هستند. لوتئین ماده غذایی است که ممکن است به کاهش خطر انحطاط چشمی کمک کند.

 

 دفع سموم

موز غنی در پکتین و یک دفع مسمومیت طبیعی است. این ژلاتین مثل فیبر به ترکیبات سمی در خون می چسبد و آن ها را از طریق ادرار دفع می کند.پکتین مقدار جذب چربی را کاهش می دهد. 

در ادامه با سایر خواص موز آشنا میشید:
۱. افزایش انرژی
۲. کاهش فشارخون
۳. کاهش کلسترول
۴. سلامت کلیه‌ها
۵. بهبود عملکرد عصب
۶.کاهش خطر سکته‌ی مغزی
۷. کاهش خطر ابتلا به سرطان
۸. محکم شدن استخوان‌ها
۹. بهبود فرآیند هضم
۱۰. مبارزه با زخم معده
۱۱. کنترل اسهال
۱۲. از بین بردن یبوست
۱۳. درمان هموروئید (بواسیر)
۱۴. درمان کم‌خونی
۱۵. کاهش سوزش سر دل
۱۶.جلوگیری از آلرژی
۱۷. کمک به ترک سیگارِ
۱۸.یافتن آرامش در زمان خماری
۱۹. درمان تهوع صبحگاه
۲۰. مبارزه با علائم بیماری سندرم قبل از قاعدگی، نوسان های خلقی نامنظم و افسردگیِ
۲۱. جلوگیری از بی خوابیِ
۲۲. کاهش التهاب ایجاد شده در اثر نیش پشه
۲۳. متعادل کردن سطح قند خون
(با این حال، این حقیقت ممکن است در مورد افراد مبتلا به دیابت صدق نکند. این افراد احتمالا از خوردن موز کاملا رسیده به مقدار زیاد پرهیز کنند و اگر هم موز رسیده خوردند، به دقت قند خون‌شان را کنترل کنند.)
۲۴. بهبود سلامت قلبِ
۲۵. موز نارس می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود دهد.ِ
۲۶.پیشگیری از افسردگی
۲۷: کمک به بازیابی بدن
۲۸. حفظ سلامت اعصاب
۲۹. حفظ آرامش بدن
۳۰. پیشگیری از خستگی ماهیچه‌ها
۳۱. پیشگیری از کم آب شدن بدن
۳۲. پیشگیری از گرفتگی ماهیچه‌ها

مضرات موز برای سلامتی

۱. وزن را افزایش می‌دهد
۲. می‌تواند سبب تحریک دردهای میگرنی شود
۳. سبب ابتلا به هایپرکالمی می‌شود
۴: باعث پوسیدگی دندان می‌شود
۵. سبب خواب‌آلودگی می‌شود

خواص موز برای پوست صورت و مو

موز خیلی برای پوست و مو مفید هستش و دهها ماسک پوست و مو وجود داره. برای مثال ماسک به عنوان مرطوب کننده پوست،ضد پیری ،روشن کننده پوست، اسکراب،برطرف کننده پف چشم ،ضدریزش مو،نرم کننده مو و از بین برنده موهای خشک و آسیب دیده وجود داره.

مرطوب کننده طبیعی پوست
موز به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست محسوب می شود. ویتامین A موجود در موز برای درمان خشکی پوست مفید است.

ماسک صورت موز و عسل

موز رسیده را له کرده و مقداری عسل به آن اضافه کرده و روی صورت خود بمالید، 20 تا 25 دقیقه بگذارید بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

2. ضد آفتاب طبیعی
موز حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین C است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند.

ماسک موز برای پوست چرب

نصف یک موز رسیده را با 1 قاشق غذا خوری چوب دارچین و 1/2 قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید، بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. این ماسک برای پوست های چرب مفید بوده و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

ماسک موز برای لک صورت

یک موز رسیده را با آب لیموترش تازه مخلوط کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

ماسک موز برای پوست خشک

یک موز رسیده را له کرده و مقداری شیر و روغن زیتون به آن اضافه کنید، آن را روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند ابتدا با آب گرم سپس با آب سرد بشویید.

چه کسانی به موز حساسیت دارند ؟ از کجا بفهمیم به موز حساسیت داریم؟

به عقیده متخصصان طب سنتی افرادی با مزاج گرم باید در خوردن این میوه جانب احتیاط را عایت کنند چنانچه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش، افزایش حرارت بدن، داغی، حالت سنگینی در بدن و سر، بروز جوش های پوستی و ... حس کرد یعنی به موز حساسیت داشته و دچار عوارض این میوه می شود پس کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا آنکه پس از خوردن موز، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سکنجبین و یا مقداری آبغوره یا آب انار میل کنند، تا عوارض آن به حداقل برسد.چه کسانی بهتر است موز نخورند؟

همچنین بخوانید:

درمان ضعف بدن

جینسینگ (نوشدارو) چیست؟ طرز تهیه دمنوش جینسینگ

خواص میوه گلابی

در این بخش برخی از هشدارها و اقدامات احتیاطی در مورد مصرف موز آورده شده است.

در صورتی که کلیه ها به درستی کار نکند، مصرف موز خود را به حداقل برسانید. مقدار زیادی از پتاسیم در رژیم غذایی می تواند فشار زیادی بر روی کلیه ها قرار دهد تا مازاد آن را ازخون از بین ببرد. این می تواند بسیار خطرناک باشد.

از آنجا که موزها در دمای اتاق نگهداری می شوند، به راحتی فاسد می شوند و باید ظرف دو روز پس از خرید خورده شوند. در عین حال، مهم است که از خوردن موز اجتناب کنید.

 

اگر شما در هر بار که یک موز بخورید، ناراحتی، خس خس کردن، و سوزش گلو را تجربه کنید، ممکن است نسبت به موز یا سایر میوه ها که حاوی همین پروتئین هستند، حساسیت داشته باشید. در صورتی که می خواهید میزان مصرف موز را افزایش دهید، با پزشک مشورت کنید تا میزان مصرف توصیه شده را بدانید.

 

منبع: darosazii